Schilderen met ouderen


Het schilderen met ouderen heb ik opgepakt omdat ik het gevoel had dat de activiteit de mensen wat kon geven. Nu ik daar een tijdje mee bezig ben twijfel ik af en toe of ik het wel goed doe. Helemaal omdat iemand een keer tegen me zei, dat als zij de schilderijen zag dat ouderen onzeker konden worden. En er tegen op konden zien om te gaan beginnen met schilderen. En daarbij heb je ook nog mensen die met de beste bedoelingen vragen: "Heeft u dat helemaal zelf gemaakt?". Nee, natuurlijk niet. Maar goed, is dat dan belangrijk? Ik vind het zo een dooddoener. Dat is het zelfde als tegen je kind zeggen: "Wat heb je dat mooi getekend, maar ...."

Het schilderen is voor mij erg belangrijk. Een passie om in contact te komen. Met mezelf maar ook de ander. Het is een beeldtaal. Binnen mijn beroep als activiteitenbegeleider merk ik dat mensen met een dementie de woorden niet meer zo snel voor handen hebben en door schilderen kunnen vertellen en daardoor bij gevoel komen. Mijn ervaring is dat activiteiten voor ouderen snel kinderachtig wordt. Alsof ze niets meer kunnen dan alleen maar wat knippen, kleuren,verven,plakken en punniken. Ik wil op een menswaardige manier iets aan bieden waar de persoon tot zijn recht komt. Ik ondersteun waar nodig. Mijn uitdaging is dan het loslaten. Het schilderij laten zijn van de ander. De kwaliteiten die ik heb als kunstenaar niet de persoon laten overschaduwen. Daar ben ik mij gelukkig bewust van. De verbinding die ik daarin tegen voel met de cliënt als we samen bezig zijn is zo oprecht en goed en geeft zo veel voldoening. Het tijdelijke geluk en de herinneringen waar over gesproken wordt is soms nog belangrijker dan het eindresultaat. Ik zoek contact en dat voelen cliënten. En hopelijk motiveer ik diegene voor meer. En daar doe ik het uiteindelijk voor.

Belangrijk voor mij is het proces en het contact wat ik anders niet krijg met een cliënt. Schilderen is een beeldtaal waarbij men kan communiceren en even het gevoel heeft belangrijk te zijn en niet meer alleen. Dat daarbij de schilderijen duidelijk laten zien waarover het gaat en esthetisch ook nog mooi zijn om naar te kijken en ik daar een duidelijk aandeel in heb gehad, is dan een meevaller. Ouderen met een dementie zijn nog altijd volwassen en naar mijn mening passen daar menswaardige activiteiten bij, zoals onder andere het schilderen met ouderen.